Saturday, January 24, 2009

~ Donut Untuk Minum Petang ~



Hari nih memang hari yang membosankan. Dari pagi sampai ke malam Irfan sibuk dengan Cartoon Network sampai aku tak tahu cerita apa yang ndak aku tengok lagi. Maybe ini lah rasanya jadi ibu sepenuh masa, huhuhuhu haru.



So dek sebab bosan, aku ingat aku try bikin balik donut. Hari tu dah bikin sekali, tapi cam tak sedap jer.. so petang nih aku bikin balik satu adunan untuk minum petang. Musti Irfan suka.



Resepi aku amek di MyResepi, dari HaSue. Hari nih aku bikin donut ball, kecik-kecik dan bulat. Senang Irfan nak habiskan.

Aku guna resepi nih

  • 500g Tepung Gandum Berprotein Tinggi
  • 1 Peket Yis Segera
  • 50g Marjerin
  • 1 Sudu makan Shortening(lelemak adunan)
  • 2 Sudu mkn gula pasir
  • 2 Sudu mkn susu pekat
  • 1 Bji Telur
  • 1/2 Sudu Teh Garam
  • Gula Halus (atau your fav toppings)
  • 190ml-200ml Air Suam

Cara-cara

  1. Di dalam bekas yang agak besar,tuangkan air suam. Masukkan yis segera, gula, susu, marjerin & shortening. Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.
  2. Setelah yis berbuih, ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dpukul sedikit dan juga garam.
  3. Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu. Ayak lagi tepung selebihnya,gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan.
  4. Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan.
  5. Terap doh mengikut acuan donut, dalam kes aku nih aku bulat-bulat kan aje
  6. Goreng dalam minyak panas sehingga kekuningan dan toskan. Sedia utk dhidangkan bersama gula halus atau topping kegemaran anda.

2 comments:

~ana~ said...

donut akak nampak menyelerakan dr donut sy..cam beli kat kedai la donut akak tu..padahal..guna resepi sama gak tu..cuma, sy alter sikit resepi tu..hu hu hu...

Batdeaz ~ i'm keeping the other half said...

laa ye ke.. akak ikut bulat-bulat resepi tu... amek kat MyResipi.. sedapppp

 
design by suckmylolly.com