Wednesday, July 08, 2009

Petikan dari Kosmo Online

'Dilla, kami semua sayangkan kamu'

TAPAH - "Kalau mak atau ayah ada buat salah kepada Dilla, ampunkan mak, ampunkan ayah. Tetapi mengapa sanggup tinggalkan kami. Dilla masih bersekolah, kami semua sayangkan kamu nak. Pulanglah wahai anakku."

Begitulah rintihan akhir seorang ibu, Latifah Mohd. Sabri, 48, sebelum pengsan di hadapan sekumpulan pemberita akibat terlalu tertekan dengan kehilangan anak tunggalnya, Nur Fazilah Mohd. Yusof sejak tujuh hari lalu.

Latifah sebelum itu mengadakan sidang akhbar di kediamannya di Taman Bunga Raya, di sini bagi meminta bantuan mengesan Nur Fazilah, 16, (gambar) atau nama manjanya, Dilla, yang hilang dipercayai diperdaya teman lelaki.

Sementara itu suaminya, Mohd. Yusof Mohd. Ibrahim, 50, berkata, isterinya semakin tertekan dengan kehilangan Nur Fazilah yang tidak diketahui khabar berita dan lebih banyak menatap gambar anak kesayangannya itu.

------------------------------------------------------------------

Apa yang tidak kena agaknya dengan berita ini? Tatabahasanya? Ayat yang di gunakan? Tidak. Bukan itu. Yang salah nya dalam berita ini adalah sikap anak akhir zaman. Baca saja ayat pertama "Kalau mak atau ayah ada buat salah kepada Dilla, ampunkan mak, ampunkan ayah." Ya Allah. Sepatutnya anak yang minta ampun dengan ibu bapa, tapi dalam kes ini sebaliknya. Kesian dengan ibu bapa adik ini. Adik yang bernama Dilla ini khabarnya meninggalkan rumah di percayai diperdaya teman lelaki.

Itulah yang aku katakan dunia akhir zaman. Anak-anak remaja yang masih bersekolah sudah pandai berteman lelaki. Cool la tu agaknya. Mak ayah hantar pegi sekolah untuk menimba ilmu. Supaya mampu menjadi orang berguna. Lebih tepat lagi supaya jadi 'orang' yang tidak menyusahkan mak ayah di masa depan.

Hmmmm yelah dah jadi lumrah kehidupan di zaman sekarang nih. Anak-anak lebih cenderung berhibur. Lebih bersifat 'let me do my own mistake and learn from it'. Tapi kalau nak jadi pengajaran bila semuanya dah hancur berkecai pun tak guna juga kan? Aku pun anak. Aku dapat rasakan peritnya hati ibu Dilla ini. Kesian sungguh. Bayangkan anak yang di kandung 9 bulan dan di bela hingga 16 tahun meninggalkan rumah. Membelakangkan keluarga. Pulanglah dik. Kasihankan lah pada kedua ibu bapa. Kasihankanlah mereka.

note: petikan berita credit to www.kosmo.com.my

2 comments:

-niesa amer- said...

fikir untuk 1st time, kita akan kata, apa ke bodoh la budak dila ni, senang je nak percaya cakap lelaki.

but then, fikir banyak kali, memang tak boleh nak disalahkan dila ni 100%. kes dila ni, i rasa sama macam kes budak perempuan kita yang lari dengan mat-mat lombok satu ketika dulu.

cuma beza dengan dila ni, i rasa, dia muda lagi, tak matang. bila ada boyfriend, mula lah rasa itu lah teman sehidup semati sehati sejiwa bagai. lagi2, bila boyfriend tu konon bagi janji manis di mulut.

maybe dila ni, i rasa, agaknay kea marah dengan parents sikit ke, then secara pendek akal, dia pun pikir nak lari dari rumah.

budak-budak zaman sekarang ni, memang pendek akal sebenarnya.

Batdeaz ~ i'm keeping the other half said...

setuju. dlm kes-kes macam nih, byk pihak yg perlu di salahkan. contohnya mcm dlm petikan akhbar tu, mak ayah yg mintak ampun kat anak. Hmmm camne yer boleh jadik mcm tu? Yelah maybe masa tu mak ayah dia susah hati. Tapi ini jugak mencerminkan budaya parenting zaman skrang.

One maybe talk about generation gap tapi zaman mak ayah kita dulu, kena marah, kena ikat kat pokok sampai digigit kerengga, di sesah dengan ranting & mcm-mcm lagi but they turn out to be find. Jadik doktor, jadik jurutera, jadi org yg hebat. Tak der pulak lepas kena marah lari rumah. Tak der pulak lepas kena marah jadik bohsia jadik mat rempit.

Apa yg tak kena agaknya yer?

 
design by suckmylolly.com