Monday, March 16, 2009

Pandainya



Aku tak pernah pun kenal dia. Tak pernah kenal pun nama dia. Tapi aku terpanggil nak menulis tentang dia lepas aku dengar tentang berita dia di TV3. Nik Nor Madihah Nik Mohamad Kamal. Gadis manis berusia 18 tahun ini di percayai menjadi pelajar terbaik SPM 2008 dengan mendapat 20A (19A1, 1A2). Aku kata di percayai sebab aku tak nampak pun nama dia dalam akhbar tempatan. Oooppss.. aku pun actually jarang dapat baca akhbar tempatan.

Tapi di sebabkan aku tertengok citer dia dalam TV, aku cuba la surf tentang adik nih. Aku jumpa 2 cerita dia dalam Harakah Daily. Adik nih merupakan seorang pelajar di Maahad Muhammadi Perempuan.



Yang buat aku sibuk sangat nak menulis pasal adik nih walaupun aku tak kenal dia yelah di sebabkan kecemerlangan yang dia capai walaupun dia datang dari sebuah keluarga yang agak kekurangan. Aku tengok gambar rumah dia dalam tv, aku rasa sebak. Rumah buruk di sewa dengan harga RM90 sebulan dan sudah tertunggak setahun bayaran sewanya. Sangat tak selesa. Tapi adik ini tidak meletakkan ketidak selesaan itu sebagai alasan untuk dia mencari ilmu. Alhamdullilah, anak yang baik ini telah berjaya membantu ibu bapanya, apabila di atas kecemerlangan yang di tunjukkan ini, keluarga adik ini akan menerima sebuah rumah baru.

Begitulah nasib kita kan. Hari ini kita di uji dengan berbagai ujian. Berkat sabar dan tekun, insyallah akan ada balasan yang baik untuk semua itu.



Aku benar-benar kagum dengan adik yang sorang ini. Dia seorang anak perempuan. Lahir dan di besarkan sebagai anak nelayan. Serba kekurangan tetapi semua itu hanya menjadi satu dorongan kepadanya dan juga sebagai penguat semangat agar satu hari nanti dia mampu membantu keluarganya. Dan masa aku menontonnya di tv hari tu, sudah ada 3 organisasi menawarkan untuk membiayai pendidikan beliau. Alhamdullilah. Anak-anak begini la yang harus kita bantu. Dia telah menunjukkan kecemerlangannya. Kecemerlangan ini harus di gilap lagi. Jangan biarkan ia pudar bersama masa.

Congrats to you dik! You really do amaze me!

photo: credit to www.harakahdaily.net

0 comments:

 
design by suckmylolly.com